Letem světem BigMatem
Máme tu nový rok, a proto je ideální čas na ohlédnutí za uplynulým rokem i na představení plánů společnosti BigMat...
Skutečně je tomu již 15 let, kdy na český trh se stavebninami vstoupilo obchodní družstvo BigMat. Za tu dobu se ovšem udála spousta věcí. Prošli jsme energetickou krizí, zažili všelijaké politické anomálie a změny, prodělali jsme coronavirus a stavebnictví zaznamenalo neobyčejný technický i technologický vývoj. Mezitím BigMat vyspěl a pevně zakotvil mezi čtyřmi nejvýznamnějšími společnostmi, které zásobují trh stavebními materiály. V roce 2018 byl založen magazín BigNews a poprvé jsme tehdy navštívili pana Igora Ševelu, majitele společnosti Centrostav, a. s., v Jihlavě, který patří mezi zakládající členy družstva BigMat. Byla tedy příležitost náš rozhovor po sedmi letech zopakovat.
Před 15 lety jste byl u toho, kdy se BigMat v Česku zakládal. Jaká byla tehdy vaše vize a do jaké míry se naplnila?
To už je tolik let? Vize a očekávání, to jsou dnes moderní termíny, že? Tak si zavzpomínáme. Po první návštěvě Jean Luca Leroye, jenž založil BigMat ve Francii, jsem zjistil, že o podobném principu fungování jsem přemýšlel už po pár letech existence Centrostavu. Tehdy jsem byl ale rád, že se myšlenky ujal zkušený pan Kokojan z Říčan u Brna s firmou KOBERO, jenž začal provozovat něco jako velkoobchod se stavebními materiály. My jsme s něčím podobným neměli zkušenosti, zatímco on podnikal ve výrobě betonového zboží ještě před revolucí. Měl zkušenosti a také zpracovával velké množství cementu, takže byl schopen nám nabídnout lepší ceny, než jsme mohli sami požadovat od našich dodavatelů. Spolupráce fungovala do doby, než se na trhu objevila firma STAVOARTIKEL. Zakladatel firmy, pan Bubla, byl velice šikovný a vytvořil fungující systém franšízových prodejen a spolupracujících stavebnin. Zpočátku vypadalo vše idylicky. Jenže jak se firma rozrůstala a rostl počet zaměstnanců, začaly se kupit problémy, a nakonec došlo k nevyhnutelnému a STAVOARTIKEL zkrachoval. V té době, tedy přesně ve správnou chvíli, vstupuje na scénu Jean Luc Leroy, který nám ve spolupráci s Milanem Koreckým a Česko – Francouzkou obchodní komorou pomohl se založením družstva v České republice. Tak vznikla značka BigMat CZ, obchodní družstvo. Bylo skvělé, že jsme mohli fungovat i nadále samostatně, ale jak se naše odběry u dodavatelů postupně sčítaly, začaly nám přinášet další bonusy, se kterými mohly tehdy pracovat jen ty největší sítě. Takže ano, možná to byla ta vize a netušené očekávání. Tak abych odpověděl na vaši otázku. Mohu říci, že se splnilo vše, co jsem si tehdy opravdu jen představoval a možná tušil, přestože jsem nevěděl, jestli to v takové podobě může vůbec fungovat. Reklama a marketing se teprve zabydlovaly a zkušenosti jsme v tomto směru neměli prakticky žádné, i když jsme je vlastně od začátku vytvářeli.
Takže jste věřili, že nastal ten správný impuls …
Bylo tady něco úplně nového a já doufal a věřil, že by to mohlo fungovat. Velmi důležité pro nás bylo, že jsme mohli pokračovat v dobré práci s našimi zákazníky, kteří nás znali, a kteří nás živili. Bylo skvělé, že s BigMatem se začalo všechno násobit. Přitom Centrostav zůstal i nadále pouze naší firmou, jejíž význam pod značkou BigMat rostl. Pro nás je důležité, že jsme zůstali sami sebou a stále si „můžeme dělat to, co pokládáme za nejlepší“. Pozitivní je, že mnoho dobrých impulsů a věcí přichází na schůzkách a jednáních s našimi kolegy z jiných stavebnin. Dokážeme si vyměňovat pravdivé informace a fungující věci při prodejích, objednávání či provozování jednotlivých činností.
Jak byste charakterizoval hlavní výhody BigMatu oproti jiným stavebninám? Jaké benefity u vás zákazníci získají?
Za výhodu považuji právě naši samostatnost a dlouholetou historii, která nutí nové dodavatele nabízet nám takové podmínky, které budou lepší, než má konkurence. A tím nás získat na svou stranu. Pravdou je, že dodavatele neměníme jen proto, že je o pár procent levnější. Musí k tomu být skutečně pádný důvod, například problémy s dodávkami. Chci zdůraznit, že spolupráce se svými stálými dodavateli si opravdu vážíme a pokud se už rozhodneme ke změně, bývá to zpravidla na základě požadavků našich zákazníků, kteří poptávají konkrétní materiál. Naši zákazníci o našich přednostech vědí a myslím, že jsou rádi, když se mohou spolehnout na jednání se stabilním kádrem našich pracovníků. Benefitem pro zákazníky je naše spolehlivost a stabilita.
Významná část členů má statut rodinné firmy. Co vás na té práci baví nejvíce?
Zní to jako klišé, ale radost ze spokojeného zákazníka. Patří k tomu také setkávání a jednání s našimi dlouholetými zákazníky, dnes už přáteli, což přináší oboustranné výhody a spokojenost ze vzájemného setkání. Je skvělé, že se můžeme vzájemně podívat z očí do očí a vědět, že to dobře dopadlo pro všechny strany.
Máte nějaký osvědčený specifický přístup k zákazníkům?
Jak už jsem říkal, máme svůj region a v něm zákazníky, které se snažíme „rozmazlovat“ hlavně tím, že dodáme objednaný materiál v požadované kvalitě a v požadovaný čas přímo na stavby našimi auty s hydraulickou rukou.
Jaký sortiment a služby dnes BigMat nabízí? Jak se liší nabídka od konkurence?
BigMat, díky svému růstu, už dnes nabízí prakticky veškerý sortiment, který zákazníci ke stavbě potřebují. Jednotlivé prodejny, protože jsou samostatné, se ale hodně odlišují. Jednak svou velikostí, ale také prodávaným sortimentem. Velkou roli v tomto ohledu hrají regionální zvyklosti, možnosti a tradice.
Pokud byste měl jmenovat jeden produkt, který by se mohl označit za poslední roky jako bestseler, co by to bylo?
To nedokážu. Jak už jsem říkal, snažíme se vycházet vstříc požadavkům našich zákazníků, které se časem, podobně jako stavebnictví, mění.
Máte věrnostní programy nebo speciální nabídky, které pomáhají zákazníkům ušetřit? Jak podporujete stálé zákazníky?
Máme věrnostní program Profituj s BigMatem, který je založen na principu, že každý zákazník za své sezonní nákupy sbírá postupně body, které může kdykoliv proměnit za produkty dle katalogu věrnostního programu až do konce aktuálního roku.
BigMat se mimo jiné angažuje také v několika zajímavých projektech. Počínaje architektonickou soutěží BigMat BMIAA, přes podporu sportu (BigMat ProSport, partnerství s Mezinárodní cyklistickou unií UCI) až po pomoc druhým v rámci Nadačního fondu BigMat CZ. Jak vnímáte tyto aktivity? Jaké jsou vaše oblíbené projekty BigMat?
Tyto aktivity samozřejmě vnímám. Musím přiznat, že se často stává, že zákazník, který k nám přijede pro materiál, se zmíní že viděl reklamu při sportovních přenosech a ptá se, co s nimi má společného BigMat v Jihlavě? Je to příjemné.
Když se podíváte zpět na uplynulých 15 let, jaký okamžik nebo událost považujete za nejvýznamnější v historii BigMat v ČR?
Je to jednoduché. Vlastní vznik BigMatu v České republice a jeho rozšíření do dnešní podoby. Stabilizace je už jen výsledkem naší práce.
Jaké vidíte největší výzvy pro BigMat v dalších letech? Jak se chcete dále rozvíjet?
Budu se opakovat. Stabilita a jistota jak pro naše zákazníky, tak pro naše dodavatele.
Co vám osobně dal BigMat? Jak vás tato cesta profesně i osobně ovlivnila?
Radost ze smysluplné práce s kolegy a kamarády z branže, kteří to dělají, vidí a cítí podobně.
Dokážete vzpomenout na nějakou zajímavou stavbu ve vašem regionu, na kterou jste dodávali materiál?
Jsou to většinou stavby našich zákazníků a za ty roky je jich opravdu mnoho. Nedokážu jmenovat jednu konkrétní akci.
Co byste popřál BigMatu k jeho 15. výročí a kde ho vidíte za dalších 15 let?
Pokračovat v úspěšné práci, stabilizovat vztahy a procesy, zůstat jistotou pro naše zákazníky.
A na závěr – pokud byste měl BigMat popsat pár slovy, jaké by to byly?
Příjemný pocit z fungujícího systému u nás i v dalších evropských zemích. Výměna zkušeností, rozšiřování možností, snaha vyhnout se problémům, kterými prošli naši členové v jiných zemích.
Děkujeme za rozhovor
i.s.
Máme tu nový rok, a proto je ideální čas na ohlédnutí za uplynulým rokem i na představení plánů společnosti BigMat...
Od 31. ledna do 2. února 2025 se oči všech milovníků cyklistiky upřou na francouzské město Liévin, kde proběhne jeden...
Sport je nedílnou součástí zdravého životního stylu i společenského života, a jeho podpora patří mezi dlouhodobé...
Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.
Jaké cookies používáme