Letem světem BigMatem

Proč Češi jezdí na špatných kolech?

  ČTENÍ NA 9 MIN.  |  28.12.2024

Sport je nedílnou součástí zdravého životního stylu i společenského života, a jeho podpora patří mezi dlouhodobé priority společnosti BigMat, evropské sítě stavebnin. V rámci iniciativy BigMat ProSport již pět let podporujeme amatérské mládežnické týmy napříč různými sportovními kategoriemi, přičemž v České republice se zaměřujeme zejména na fotbalové kluby. V ostatních zemích BigMatu pomáháme například volejbalu nebo basketbalu. Letos jsme naši sportovní angažovanost rozšířili také do světa cyklistiky – stali jsme se oficiálními partnery Mezinárodní cyklistické unie UCI a podporujeme vybraná mistrovství světa v dráhové i silniční cyklistice.


Cyklistika je populární sport, skvělá volnočasová aktivita, relaxační nástroj i každodenní dopravní prostředek. Protože mezi členy BigMatu a samozřejmě i mezi zákazníky je velké množství různě zdatných cyklistů, využili jsme příležitosti popovídat si s Jakubem Karlíčkem, obchodním ředitelem firmy bikero, která se cyklistikou, a hlavně prodejem kol včetně cyklistického vybavení zabývá. Firma bikero, kterou založil Jan Coufal v roce 2015, unikátně kombinuje e-shop s kamennými prodejnami.   

Jak vnímáte podporu firem, jako je BigMat, která se aktivně zapojuje do cyklistických akcí i širší podpory sportu? Jak hodnotíte význam těchto aktivit pro rozvoj cyklistiky a sportu obecně?

Podpora firem, jako je BigMat, hraje velkou roli v rozvoji cyklistiky a sportu obecně, protože umožňuje pořádání akcí a zvyšuje dostupnost sportu pro širokou veřejnost. Aktivní zapojení těchto partnerů motivuje více lidí k pohybu a zdravému životnímu stylu. Takové aktivity zároveň pomáhají budovat pozitivní vztah mezi značkami a komunitou.

 

Cyklistika byla v Česku vždy velmi populární a v době covidové zažila obrovský boom. Jak to vypadá s odstupem času dnes?

Je s podivem, že zájem o cyklistiku stále kontinuálně stoupá i v dnešní době. Pravda, covidová doba statistiky zkreslila, protože zájem o cyklistiku byl v té době enormní. Nic jiného než jezdit na kole se tehdy nedalo. Ale Češi jsou národem cyklistů a tak tento trend stále trvá.

Mění se nějakým způsobem popularita určitých typů kol?

Určitě se mění. Protože jsme cyklistická firma, která si dělá své vlastní výzkumy, tak víme, že většina cyklistů jezdí na špatném kole. Vysvětlím proč. Převážná část cyklistů má horské kolo, ale jezdí pouze na cyklostezkách, což není pro tento typ kola úplně ideální volba. Nutno však říci, že výběr kola se dnes pomalu přizpůsobuje novým trendům. Například začínají být populární tzv. gravelová kola, což jsou kola silniční, upravená do terénu. Známe to například z cyklokrosu. Ve srovnání s horským kolem je gravelové kolo extrémně rychlé, ale díky plášťům, geometrii, neodpruženému rámu (hardtail) může jezdit v lehkém terénu. Zájem o tato kola roste dvouciferně, například u nás meziročně až o 30 %. U dámské populace zase stoupá zájem o silniční kola, protože ženy a dívky, které se dosud věnovaly hlavně běhu, přecházejí na silniční kolo, které je pro ně více atraktivní. Je to takový lifestylový trend.

Jakou chybu dělají lidé při výběru kola, nebo jak by si měl člověk správně vybírat?

Mezi nejčastější chyby patří špatně zvolená velikost rámu a špatně zvolený typ kola. Při výběru kola by měl zákazník vědět, jak často a kde chce jezdit i s ohledem na budoucnost. My mu pak poradíme jaké kolo je pro něj v danou chvíli nejvhodnější.

Jak moc velkou roli hraje při výběru cena kola a jeho komponenty?

To je složitá otázka. Komponenty a vybavení kol je ohromná alchymie a člověk, pro kterého není cyklistika hlavním koníčkem, se v tom těžko může vyznat. Například vzduchové odpružení přední vidlice je lepší než pružinové, ale najdete ho na dražším kole. Většina laiků ovšem zásadní rozdíl nepozná, stejně tak nepozná, zda jsou lepší komponenty SRAM nebo Shimano. Opět hledejme odpovědi podle toho kde a jak často chce dotyčný cyklista jezdit. Nejlepší cesta je zkoušet a postupně se propracovat k nějakému vlastnímu ideálu. Rozpočet samozřejmě hraje roli. V našich prodejnách je nejprodávanější kolo v cenovém rozmezí 20 až 30 tisíc korun. To je mainstream, na který se zaměřujeme. A je tu ještě jeden faktor, který si lidé neuvědomují. Čím jsou komponenty kola dražší, tím je nutné věnovat jim větší péči.

 

Jak vypadá poměr prodejů elektrokol vůči klasickým bikům?

Prodej e-biků raketově roste, ale za západním světem stále zaostáváme. Jestliže v okolních zemích jako je Německo, Rakousko, Itálie atd. již téměř 80 % prodejů připadá na e-biky, u nás je to zatím kolem 30-40 %. Spousta lidí si koupila elektrokolo, ale neumí ho bohužel mnohdy dobře ovládat. Neví, jak správně brzdit, jak si poradit s větší hmotností kola a také neumí se chovat na trailech, Dokonce potkáte některé cyklisty bez helmy, což je vyloženě hazard. Proto v bikero organizujeme edukační kurzy, kde lidi učíme jezdit podle toho, jak jsou zkušení. E-bike je přeci jen trochu jiný sport a řada lidí si myslí, že je to až moc jednoduché. To je ale omyl. Často zjistí, že „to nejede samo“, ale i na e-biku se musí šlapat. Roste skupina e-cyklistů, kteří normálně šlapou, a když přijde opravdu prudký výjezd, tak si pomůžou. To má svou obrovskou výhodu. Užijete si den daleko víc, ujedete mnohem víc kilometrů za stejný čas a večer neodpadnete. V budoucnu očekávám obrovský boom e-biků, který logicky povede k tomu, že se celý obor bude víc segmentovat. Na jedné straně bude skupina sportovců, která bude dál preferovat klasické kolo, a na straně druhé tu budou cyklisté na e-biku.

Je pro zákazníky důležitý design kola?

Rozhodně, design hraje velkou roli. Náš typický zákazník nakupuje s rozumem, to znamená dobrou kvalitu za rozumnou cenu, ale na design kola přihlíží. Nejprodávanějším kolem je u nás kolo Focus Whistler 3.9, které je dobře vybavené a stojí v současné době 19 tisíc korun. Na koupi kola je nyní nejlepší doba, protože ceny jsou na nízké hladině.

Jaké jsou nejnovější technické novinky a trendy u nových kol?

V případě klasických kol se stává hitem elektronické bezdrátové řazení, které je ohromně přesné a pohodlné. U elektrokol je největší novinkou automatická převodovka, která je součástí motoru a uživatel řadí tlačítkem a řazení se odehrává uvnitř motoru nikoliv na kazetě. Další novinkou elektrokol je ABS systém, který vám pomůže při prudkém brzdění, například na štěrkové cestě. Už jsme to vyzkoušeli a skutečně to skvěle funguje. Snahou výrobců je zvyšovat nadále bezpečnost. Dalším tématem je karbon, jehož recyklace je nemožná. Proto se v zájmu udržitelnosti vyvíjejí kompozitní materiály, aby je bylo možné v budoucnu recyklovat. S tím je spojena ještě jedna věc, upouští se od ruční výroby a výroba se přesouvá do čistě technického prostředí – robotizace. Také se někteří výrobci snaží přesunout výrobu do Evropy, tak aby v případě problémů s dopravou, dokázali zajistit dodávky rámů a komponentů.

A co baterie a výdrž e-biků?

V rámci vývoje elektrokol se zmenšují baterie i motory s cílem dosáhnout co nejmenší váhy e-biku. Kapacita baterie oproti tomu roste. Někde dosahuje až 1000 Wh. Dalším trendem jsou lehčená elektrokola, která mají slabší motor a menší kapacitu baterií a jsou určena pro sportovně založené cyklisty, kteří chtějí maximalizovat svůj zážitek z jízdy. Takové kolo váží 17-18kg. Prosazují se uhlíková vlákna.

Existují dva rozdílné světy. Na jedné straně cyklisté, včetně těch co mají elektrokola, a na straně druhé turisté. Cyklostezky se mění v asfaltové cesty a díky e-bikům jsou některá místa přístupnější, než dříve. Co s tímto paradoxem?

Pravdou je, že hlavně díky covidu je i turistika na vzestupu. Elektrokola umožnila méně zdatným jedincům jezdit do míst, které by za běžných okolností nenavštívili. Důležité je, aby se oba tábory vzájemně respektovaly a uměly se v rámci svých aktivit v přírodě chovat. V řadě přírodních rezervací či jiných oblastí včetně měst mohou platit různá pravidla vzhledem k cyklistům i elektrokolům. Ty je třeba respektovat. Na druhou stranu vznikají tzv. trail-centra, zejména v horských oblastech, která mohou cyklisté využívat větší část roku. Jejich počet roste, což je dobře. Například Dolní Morava, Tanvaldský Špičák, krušnohorský Klínovec apod.

Lidé, kteří jezdí na kole, často neumí jezdit, nemají seřízená kola a neumí se často obléci…

Většina z nich jsou tzv. „hobíci“, kteří zapomínají, že je potřeba s kolem chodit pravidelně do servisu. Nechat si seřídit sedlovku, brzdy, namazat odpruženou vidlici apod. Bohužel často zapomínají na základní pravidla bezpečné jízdy na kole hlavně v silničním provozu. To se týká i nošení helmy a vhodného oblečení. Ve srovnání s dřívějškem máme neuvěřitelné možnosti a když budeme chtít, můžeme jezdit třeba za polárním kruhem. Výběr v oblečení a příslušenství je obrovský.

Děkuji za rozhovor

is

Přečtěte si také o partneství BigMat s Mezinárodní cyklistickou unií UCI zde.

DALŠÍ ČLÁNKY

Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies

Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.

Jaké cookies používáme

Funkční

Zprostředkovávají základní funkčnost stránky.

Analytické

Pomocí těchto cookies sledujeme návštěvnost našeho webu i to, odkud jste k nám na web přišli.

Marketingové

Tyto nám umožňují přizpůsobovat naši nabídku Vašim potřebám a zobrazovat Vám relevantní reklamu.

Přijmout vše Přijmout nezbytné Přijmout vybrané Podrobné nastavení