BigMat oficiální partner cyklistické unie UCI
Letem, světem, BigMatem.
Litoměřice jsou krásné historické město ležící na soutoku řek Labe a Ohře. Letos toto královské město oslaví 800. výročí od svého založení. Nejen podle místních obyvatel, ale také podle mnoha návštěvníků prodělalo okresní město Litoměřice za posledních 20 let významný rozvoj. Bezpochyby k tomu významnou měrou přispěli místní podnikatelé. Patří mezi ně i Vratislav Baudler, majitel firmy Stavebniny B+D, která je od roku 2015 součástí skupiny BigMat.
Vaše firma prošla od roku 2003, kdy byla založena, velkým vývojem, který ji dostal na pozici stabilního a významného hráče na trhu stavebního materiálu především v litoměřickém regionu. Jak se Vám podařilo uspět mezi konkurencí velkých sítí stavebnin?
Abychom se na trhu nejen udrželi, ale mohli se také rozvíjet, museli jsme našim zákazníkům nabídnout více než jen základní zboží a služby. Bylo důležité se od konkurence odlišit jednak nabídkou zboží, kdy jsme vsadili v první řadě na kvalitu za rozumnou cenu, ale také nabídkou dalších přidaných služeb. Postupně jsme zvětšili prodejní prostory a otevírali další prodejní úseky: koupelnové studio, podlahové studio, míchací centrum, prodejnu spojovacího materiálu a krbových vložek. Nabídku jsme také obohatili o pracovní oděvy a obuv. Nejnovějším rozšířením služeb je nabídka zaměření a zhotovení montáže obložkových zárubní a dveří. Aby vše dobře fungovalo, je důležité uvnitř firmy táhnout za jeden provaz a sdílet společné prozákaznické hodnoty. Přes očekávané počáteční potíže a finanční rizika nás přenesla především hlavní přidaná hodnota, na které stavíme, a tou je maximalizovaný servis. Pouze pokud zákazníkovi nabídneme komplexní a profesionální péči, mohou být spokojeni všichni – zákazníci, zaměstnanci i firma.
Vypadá to, že máte široký tým…
Ano, bez dostatečně velkého a kvalitního týmu, na který se mohu spolehnout, by to nešlo. Snažím se mít dostatečně odborně způsobilé a také loajální zaměstnance na všech postech, od skladníků, přes účetní, až po vedoucí úseků. Samozřejmě, že chci naše zaměstnance také dostatečně motivovat. Tím zdaleka nemyslím pouze finance, ale i různé nefinanční benefity, školení a možnosti profesního či kariérního růstu. Věřím, že právě díky korektnímu přístupu k zaměstnancům a společně sdíleným hodnotám se naší firmě vyhnula vlna vysoké míry fluktuace pracovních sil.
Rád bych se vrátil k Vašemu vstupu do BigMatu, co Vás k němu přivedlo?
Uvědomoval jsem si čím dál více, že síla obchodních řetězců ve stavebnictví je neustále větší a může se brzy stát, že sám již na tuto konkurenci nebudu stačit. Současně jsem se odmítal podřídit nabídkám jiných dodavatelských řetězců, které by měly být současně mými dodavateli i konkurenty. V té době mě oslovili zástupci BigMatu. Ten jsem vnímal jako přijatelnou alternativu, jak konkurovat sítím a přitom zůstat dostatečně nezávislým. Možnost zapojení se do tohoto typu opravdového partnerství se mi zamlouvala a domluvili jsme se.
Splnilo to Vaše očekávání?
Velmi rychle se ukázalo, že to byla správná volba. Ve chvíli, kdy jsme se stali součástí sítě BigMat, jsme patřili do velkého společenství sítě stavebnin s vysokým obratem, a to při zachování vysoké míry vlastní nezávislosti. Mnoho věcí však bylo jednodušší. Dodavatelé k nám začali přistupovat s větším respektem, dostávali jsme se k lepším nákupním podmínkám, kterými jsme mohli lépe konkurovat. Nicméně i dodavatelé nabyli naším vstupem do BigMatu větších jistot. V neposlední řadě bylo důležité, že zákazníci tuto změnu přijali kladně, naše zapojení do BigMatu pro ně bylo znamením dalšího rozvoje firmy. Vím, že podobně tomu je i u dalších členů. Výhody členství v BigMatu značně převážily nad drobnými ústupky například při společném marketingu.
Přesto se mezi vámi najdou konzervativnější členové, které je složité o novinkách přesvědčit, že ano?
Je přirozené u každé širší členské základny, že je více názorů, a je to tak správně. Na zvoleném představenstvu spočívá úkol hledat a navrhovat cesty (ve spolupráci s členy), jak co nejefektivněji a pokud možno tzv. „s dobou“ prosazovat naše společné zájmy. Pro všechny z nás je důležité, že nikdo neztrácíme svou samostatnost, že nám nikdo nenařizuje, co máme dělat a co a jak prodávat. Na druhou stranu, pomocí společného marketingu, sdružených nákupů, společných akcí apod. se nám daří se více zviditelnit, lépe hospodařit a nabízet ucelenější servis a služby. Podporou BigMatu, myšleno společných zájmů, pak všichni podporujeme i sebe, své členské firmy.
Zmínil jste společný marketing, můžete nám jako současný místopředseda říci, co chystá BigMat v tomto roce?
Připravili jsme novou marketingovou strategii s názvem Big Parťák, kterou se chceme maximálně přiblížit našim zákazníkům. Jednotlivé kroky této strategie budeme postupně rozkrývat. Jistě ale nebudeme k přehlédnutí. Právě ve společném marketingu vidím tu správnou cestu. Nyní již máme dostatečně velkou členskou základnu, vyhrazené finanční prostředky a vlastní českou centrálu, která dostává a plní stanovené úkoly v této oblasti. Určitě chceme vystupovat jednotně a tím posilovat pozice své i celého společenství BigMat na našem trhu. Budeme i vylepšovat a sjednocovat design prodejen a rozšiřovat spolupráci mezi jednotlivými členy. Rozvoje se dočká také náš věrnostní program, který nebýt společného přístupu v rámci BigMatu, byl by časově i finančně nerealizovatelný. Jako síť BigMat si ho můžeme dovolit udělat ve formátu hodném naší značky.
Co si pod tím máme konkrétně představit?
Mnoho stavebních firem a řemeslníků migruje za prací do jiných regionů a my logicky nechceme, aby se obraceli na konkurenci. Proto i v součinnosti s našimi marketingovými aktivitami rozšiřujeme naši síť tam, kde ještě zbývá geografický prostor, abychom takovým zákazníkům mohli poskytnout servis v daném regionu. Pro budoucnost BigMatu je důležité rozrůstat se pouze o ekonomicky zdravé subjekty, které poskytnou záruky kvalitního servisu zákazníkům i garance plateb našim dodavatelům. Přijímáme nové členy s různými obraty, v desítkách milionů, ale také ve stovkách milionů Kč za rok. Ale pro všechny platí pro vstup do našeho společenství stejná kritéria. Samozřejmě, že jednáními a společnými obraty získané rabaty a sdružené bonusy jsou pro všechny členy velmi zajímavé. Více Vám ale o tomto tématu nepovím, abychom nenapovídali naší konkurenci.
Vidím, že jste do myšlenky BigMatu velmi zapálený. Co byste poradil nebo vzkázal novým potenciálním členům?
Jak už jsem říkal, pro nové potenciální členy je nejdůležitější pochopit, že vstupem do BigMatu zůstanou sami sebou, ale v jejich zájmu bude budovat společnou značku, která jim umožní efektivně konkurovat klasickým řetězcům. Naše síť je postavená na sdružení ekonomicky i lokálně silných prodejen stavebnin, které se na jedné straně nehodlají vzdát své nezávislosti, na straně druhé však chápou výhody společných obchodních a marketingových přístupů při prosazování společných zájmů.
Jakou máte představu ohledně hustoty Vaší sítě a společného vystupování?
Rád bych, aby prodejna BigMat byla v každém větším městě nebo jeho okolí, v takových vzdálenostech od sebe, které by všude zaručovaly rozumnou dostupnost prodejen BigMat.
Ještě je tu ale otázka tzv. ochranného pásma…
My se v každém regionu, kde ještě nemáme pobočku, snažíme oslovovat ty nejlepší a ekonomicky nejstabilnější stavebniny. Pokud se s nimi domluvíme na členství, garantujeme jim podle našich pravidel určitý geografický prostor, v němž nevytváříme další členskou konkurenci. Proto ke střetu zájmů mezi členy nedochází. Všichni jsme na jedné lodi a musím říci, že mezi členy panuje dobrá symbióza. Vzdálenostní odstupy jednotlivých členů, na které narážíte, se nám jednoznačně osvědčily.
V jaké fázi se z hlediska přijímání nových členů nyní nacházíte a jak Vaši síť vnímá konkurence? Co byste řekl na závěr?
Nyní má BigMat více než šest desítek provozoven, což znamená, že se řadí mezi tři největší sítě se stavebním materiálem v zemi. Počet členů, tedy i prodejen, plánujeme ještě zvyšovat, abychom jimi zacelili tzv. hluchá místa na mapě. Jsme rádi, že jsme jak u zákazníků, tak i u dodavatelů vnímáni velmi pozitivně, což nám napomáhá i při oslovování nových členů. Co se týká konkurence, je logické, že nás již zaznamenala. Díky vylepšeným nákupním podmínkám a pružnějšímu servisu jsou naši členové schopni více konkurovat i nabídkám ostatních velkých sítí. Navíc tak činí s výhodou toho, že majitelé jednotlivých prodejen jsou obvykle přímo přítomni na provozovnách a mohou na potřeby zákazníků reagovat rychleji. Jsem velmi rád, že strategie a filozofie BigMatu, kterou mohu nejen jako místopředseda, ale i jako člen spoluvytvářet, beze zbytku naplnila má očekávání. Jako český patriot a podnikatel, který začínal v malém pronajatém skladu, jsem potěšen, že společenství BigMat významně pomáhá rozvoji zdravých menších a středních českých firem v konkurenci všudypřítomných řetězců.
Děkuji za rozhovor
■ Ivan Sklenář
Letem, světem, BigMatem.
BigMat pomáhá severní Moravě po povodních 2024
Ohlédnutí za OH 2024 Cyklistika je oblíbený sport, který se těší velké přízni široké veřejnosti. A to samozřejmě na...
Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby vše fungovalo, jak má, abychom věděli, co se na našem webu děje, a abychom Vás mohli informovat o tom, co Vás zajímá, využíváme tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti Vašeho prohlížeče. K použití některých cookies od Vás potřebujeme souhlas, za jehož udělení Vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit. Více informací o tom, jaké cookies využíváme, naleznete v Zásadách používání cookies.
Jaké cookies používáme